Kínálatunk
Havi sikerlista
Hírlevél
Fizetési megoldás
Termékajánló
Tanúsítvány
SSL Certificate
Támogatás

A magyar nyelv szerkezetének és szókincsének újszerű bemutatása szakmai program megvalósítását
2021. évben atámogatta.

Szállítási költség

Magyarország területére:

10.000 Ft feletti rendelés

esetén ingyenes.

Futárszolgálattal:

9.999 Ft-ig 1000 Ft.

Csomagpontra:

9.999 Ft-ig 800 Ft.

Termék részletek


A leplező nyelv

A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
  • A leplező nyelv
1 490 Ft
A vásárlás után járó pontok: 15 Ft
Megjelenés dátuma 
:
2 012

Ide kattintva elolvashatja a könyv előszavát

 

Ide kattintva elolvashat egy részletet a könyvből

A nyelv gondolataink és érzelmeink, értékítéleteink és törekvéseink, röviden a világhoz való viszonyunk kifejezésének elsőrendű közege és eszköze. Egész életünket átható működésének van egy nem elhanyagolható, úgyszólván fonák oldala is, nevezetesen gondolataink, érzéseink, szándékaink stb. különféle okok folytán vagy célok érdekében történő, káros vagy jótékony hatású leplezése. E leplező képessége révén válik a nyelv elsőrendű eszközzé, sőt fegyverré a másik ember meggyőzésére (verbális legyőzésére), a mások feletti hatalom megszerzésére és fenntartására irányuló tevékenységben.

Péter Mihálynak, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara professor emeritusának, számos nyelvészeti és stilisztikai munka szerzőjének legújabb könyve a nyelvi leplezés (álcázás és ámítás) gyakori és fontosabb eszközeit veszi számba a magyar és néhány más nyelv anyaga alapján.

A könyv két részből áll. Az első rész a vizsgálódás elméleti keretéül szolgáló pragmatikai nyelvfelfogás alapelveit ismerteti. A második rész röviden szól a nyelvi "cselezés"törzsfejlődési előzményeiről, a hamis beszéd és a meggyőzés művészetének kérdéseiről az ókori filozófiában és retorikában. Ezután tárgyalja a nyelvi álcázás és ámítás fő eszközeit és módjait a szavak és nyilatkozatok szintjén, valamint egyes szövegtípusokban (propaganda, reklám, közhelyek, viccek).

E munkát nemcsak nyelvészek és a nyelvet foglalkozásszerűen művelők (tanárok, pszichológusok, politológusok, a sajtó munkatársai) figyelmébe ajánljuk, hanem mindazokéba, akik bonyolult korunkban biztosabban kívánnak eligazodni a közélet és a magánélet nyelvhasználatának labirintusában.

  • Alcím
    Álcázás és ámítás a nyelv használatában
    Szerző
    Péter Mihály
    Sorozatszám
    22
    Oldalszám
    168
    Kötés típusa
    puhafedeles
    Formátum
    A/5
    Gyártó 
    TINTA Könyvkiadó
    ISBN
    9786155219283
    Tömeg
    150 g/db
  •  

    ELŐSZÓ  /  11

     

    1. A) EGY EMBERKÖZPONTÚ NYELVSZEMLÉLET FELÉ / 17
    2. PRAGMATIKAI FORDULAT A NYELVTUDOMÁNYBAN / 19
    3. A NYELV: HATALOM ÉS FEGYVER / 23

    III. TUDATUNK NÉHÁNY SAJÁTOSSÁGA  /  27

    1. Tudatos és tudattalan dialektikája / 27
    2. „Bizonytalanságok” a tudat működésében / 28
    3. Absztrakció és analógia / 29
    4. ELLENTÉTEK EGYSÉGE A NYELVBEN / 31
    5. Nyelv és nyelven kívüli világ / 31
    6. A nyelv társadalmi és egyéni, objektív és szubjektív oldala / 32
    7. Állandóság és változékonyság a nyelvben: diszkrét és folyamatos kapcsolódások / 33
    8. Közlő és befogadó interakciója, megértés és meg nem értés / 34
    9. A NYELV MEGHATÁROZATLAN TÁRGYIASSÁGA / 37
    10. A nyelv iránti bizalmatlanság / 37
    11. A nyelv meghatározatlan tárgyiasságának problémája a nyelvtudományban / 38
    12. Kategorizációs nehézségek, közbülső jelenségek a nyelvi struktúrában / 39
    13. A mondat értelmi meghatározottsága a nyilatkozatban / 44
    14. A nyelv szimbolikus természete; a szójelentés bizonytalansága / 46
    15. Nyelvi szövegek, nyelvváltozatok és a nyelvek meghatározatlan tárgyiassága / 47
    16. A NYELVHASZNÁLAT FUNKCIÓI / 49
    17. Funkciók kialakulása a gyermeki nyelvelsajátítás folyamatában / 49
    18. A funkciók módosulása és bővülése felnőttkorban / 50

     

    1. B) ÁLCÁZÁS ÉS ÁMÍTÁS A NYELV HASZNÁLATÁBAN / 53

    VII. EVOLÚCIÓS ELŐZMÉNYEK  /  55

    VIII. A „HAMIS BESZÉD” MINT FILOZÓFIAI PROBLÉMA – A LEPLEZÉS RETORIKAI ESZKÖZEI QUINTILIANUSNÁL  /  59

    1. A REJTŐZKÖDŐ MAGATARTÁS TÁRSADALMI ÉS LÉLEKTANI GYÖKEREI / 64
    2. A HAZUGSÁG PROTOTIPIKUS MEGKÖZELÍTÉSBEN / 66
    3. TABUK ÉS EUFEMIZMUSOK / 71
    4. Szómágia és tabu / 71
    5. Tabuk és eufemizmusok különböző korokban / 73
    6. Az eufemizmusok osztályozása / 75
    7. Az eufemizmusok formái / 79
    8. Az eufemizmushoz közeli kategóriák / 82

    XII. LEPLEZÉS A NYILATKOZAT SZINTJÉN  /  86

    1. A beszédaktus-elmélet és bahtyini előzménye / 86
    2. A közvetett beszédaktusok néhány fajtája / 88
    3. A beszédaktus-elmélet továbbfejlesztése Grice-nál / 90
    4. Közvetett beszédaktusok Tolsztoj „Anna Karenina” c. regényében / 91

    XIII. AZ UDVARIASSÁG MINT PRAGMATIKAI MODALITÁS  /  98

    1. A kettős egyéni arculatnak megfelelő közelítő és tartózkodó udvariasság / 98
    2. Az udvariasság különböző formái az egyes nyelvekben; két- és többfokozatú rendszerek / 100
    3. A hatalom és a szolidaritás szemantikája, a T/V formák használata / 101
    4. A megszólítás viszontagságai nyelvünkben / 101
    5. A T/V váltás érzelmi konnotációja / 103

    XIV. A MEGGYŐZÉS BESZÉDMÓDJAI  /  105

    1. A perszuazív funkció / 105
    2. A tömegek lélektana Le Bon és Freud felfogásában / 106
    3. A PROPAGANDA / 108
    4. Mítosz, ideológia, hőskultusz / 108
    5. A propaganda nyelvi sajátosságai / 109

    XVI. PROPAGANDANYELVEK A XX. SZÁZADBAN  /  114

    1. A hitleri Németország propagandájának nyelve / 115
    2. A sztálini korszak propagandájának nyelve a Szovjetunióban / 118
    3. A bürokrácia nyelve / 124
    4. Az orwelli „újbeszéd” / 127
    5. Marcuse az autoritárius nyelvhasználatról / 129

    XVII. A REKLÁM NYELVE  /  132

    1. Propaganda és reklám; meggyőzés és manipuláció / 132
    2. A reklámnyelv jellemzői / 134
    3. A reklám szintaxisa / 136
    4. A reklámszövegek poétikája / 137

    XVIII. KÖZHELYEK  /  139

    1. A közhely meghatározása / 139
    2. A közhelyek létrejötte, motivációja / 140
    3. A közhelyek válfajai / 141

    XIX. VICCEK  /  144

    1. A vicc fogalma, viccmeghatározások / 144
    2. A viccmondó és hallgatóságának interakciója / 145
    3. Vicc és álom / 147
    4. Két korszakábrázoló vicc / 147

     

    UTÓSZÓ HELYETT  /  150

    SUMMARY  /  152

    HIVATKOZOTT MŰVEK  /  157